Raziskava, izvedena v 14-ih evropskih državah, vključno s Slovenijo, je preučevala vpliv zdravstvenih opozoril na alkoholnih pijačah na poznavanje tveganj za razvoj raka in odziv potrošnikov na tovrstna sporočila. Vključenih je bilo več kot 19.000 odraslih udeležencev, ki pijejo alkoholne pijače, pri čemer so bili ti naključno dodeljeni v eno od šestih skupin z različnimi oblikami zdravstvenih opozoril, vključno s kontrolno skupino brez opozorila.
Pred in po intervenciji so udeleženci izpolnili vprašalnik za oceno znanja o zdravstvenih opozorilih in škodljivosti alkoholnih pijač. Rezultati so pokazali, da je približno tretjina udeležencev, ki so bili izpostavljeni opozorilu, da alkohol povečuje tveganje za razvoj raka, pridobila znanje o povezavi med rabo alkohola in pojavnostjo rakavih obolenj. V primerjavi z besedilnimi opozorili so bila učinkovitejša zlasti opozorila, ki so vključevala tudi piktogram (slikovni prikaz). Opozorila, ki so naslavljala neposredno povezavo med rabo alkohola in rakom so imela največji vpliv, sledila pa so sporočila o splošni škodljivosti alkohola na zdravje in pomenu omejevanja pitja. Besedilna sporočila o raku in tista s piktogramom so bila s strani anketirancev ocenjena kot jasna, celovita in sprejemljiva, medtem ko so bila opozorila z vključeno grafično podobo (sliko pacienta z rakom) manj sprejemljiva in so imela najvišjo stopnjo nesprejemljivosti med vsemi preiskovanimi opozorili. Učinki zdravstvenih opozoril na znanje o škodljivosti alkohola se med demografskimi skupinami in državami niso razlikovali.
Raziskava je pomembna, ker potrjuje učinkovitost zdravstvenih opozoril na označbah alkoholnih pijač, saj njihova uporaba poveča poznavanje zdravstvenih tveganj zaradi rabe alkohola, še posebej v povezavi z rakavimi obolenji. Dodatno se je pokazalo, da so opozorila, ki vsebujejo tako besedilo kot piktogram, najboljša in najbolj učinkovita rešitev za ozaveščanje javnosti in zmanjševanje tveganj, povezanih s pitjem alkohola.
Avtorji zaključujejo, da so zdravstvena opozorila na označbah alkoholnih pijač učinkovit ukrep za povečanje znanja o tveganjih, povezanih s pitjem alkoholnih pijač, in bi jih bilo smiselno vključiti v obstoječe zakonodajne okvirje evropskih držav. Ob tem izpostavljajo, da so kljub temu potrebne nadaljnje raziskave, predvsem o vplivu tovrstnih opozoril v resničnem okolju in njihov dejanski vpliv na vedenje potrošnikov.
Več o študiji: https://doi.org/10.1016/S2468-2667(24)00102-6